Wykonaniom przysłuchiwali się: Agata Szymczewska, Marek Bracha i Andrzej Sułek.
"Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki" to audycja, w której z zaproponowanych nagrań wyłaniamy to jedno, według nas najlepsze, najdoskonalsze.
Podczas kolejnych rund eliminujemy poszczególne nagrania i dopiero wtedy odsłaniamy karty... O tym, kto wygrywa, dowiadujemy się na samym końcu audycji.
Wyniki
I miejsce
Frank Braley – fortepian, Renaud Capuçon – skrzypce, Gautier Capuçon – wiolonczela (nagranie: 10-12.09.2006, Grenoble; Erato/Warner 2007)
II miejsce
Andreas Staier – pianoforte (Christopher Clarke 1996, na podstawie instrumentu Conarada Grafa, Wiedeń, 1827); Daniel Sepec – skrzypce (Lorenzo Storioni, Cremona 1780); Roel Dieltiens – wiolonczela (Marten Cornelissen 1992, na podstawie instrumentu Stradivariusa) (nagranie: czerwiec 2015, Berlin Studio Teldex; Harmonia Mundi 2016)
III miejsce
Artur Rubinstein – fortepian, Henryk Szeryng – skrzypce, Pierre Fournier – wiolonczela (nagranie: 13-19.04.1974, Victoria Hall, Genewa; RCA 1975)
Pozostałe nagrania
Beaux Arts Trio: Menahem Pressler – fortepian, Isidore Cohen – skrzypce, Bernard Greenhouse – wiolonczela (nagranie: maj 1984, La Chaux-de-Fonds, Szwajcaria: Philips 1985)
Trio Les Esprit: Adam Laloum – fortepian, Mi-Sa Yang – skrzypce, Victor Julien-Laferrière – wiolonczela (nagranie: styczeń 2018, La Chaux-de-Fonds, Szwajcaria; Sony 2019)
Busch Trio: Mathieu van Bellen - skrzypce (G.B. Guadagnini, Turyn, 1783 ‘ex-Adolf Busch’), Ori Epstein - wiolonczela (G.B. Ceruti, Cremona, 1815), Omri Epstein - fortepian (nagranie: grudzień 2020 / lipiec 2021, Zaandam; Alpha 2022)
117:00 2022_11_26 17_00_00_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 Franz Schubert – Trio fortepianowe B-dur (Płytowy Trybunał Dwójki)
***
Fortepianowej twórczości Franza Schuberta przysłuchiwaliśmy się również w niedawnym, 639. wydaniu audycji "Duża Czarna". - Sięgamy po bardzo różne stare analogowe płyty, a dziś twórczość fortepianowa, czyli temat rzeka - mówił we wstępie audycji Przemysław Psikuta.
Podstawę pianistycznego dorobku Franciszka Schuberta stanowią sonaty. - Napisał ich 21. To imponująca liczba. Chyba żaden z kompozytorów XIX wieku nie dorównał pod tym względem krótko przecież żyjącemu Schubertowi. Jeśli chodzi o fortepian Schuberta, to jednak nie tylko sonaty, ale również całe mnóstwo innych utworów - podkreślał Przemysław Psikuta.
Franciszek Schubert był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli romantyzmu w muzyce, autorem wielu symfonii, mszy i miniatur fortepianowych, a także pieśni. Tych ostatnich napisał ponad 600, w tym m.in. "Króla elfów" (1815, alternatywny tytuł: "Król olch"), "Polną różyczkę" (1815) oraz "Pstrąga" (1817).
19 listopada obchodziliśmy 194. rocznicę śmierci austriackiego kompozytora.
***
Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki
Prowadził: Jacek Hawryluk
Data emisji: 26.11.2022
Godzina emisji: 17.00
mg/kor